Databank Belgische Binnenvaart Schepenversie 1.0i - © v.z.w. Archief- en Documentatiecentrum Erfgoed Binnenvaart |
|
---|---|
|
Alle schepen -
A -
B -
C -
D -
E -
F -
G -
H -
I -
J -
K -
L -
M -
N -
O -
P -
Q -
R -
S -
T -
U -
V -
W -
X -
Y -
Z -
1 -
2 -
3 -
4 -
5 -
6 -
7 -
8 -
9
Lijst met type vaartuigen -
Status van de vaartuigen -
Gesloopte vaartuigen -
Lijst volgens bouwjaar -
Lijst volgens lading -
Lijst volgens aandrijving -
Lijst volgens ENI-nummer
Belgische scheepsmetingskantoren -
Overzicht van de herstellingsschepen Duitse-P's (Gross Numéro) -
Het jagen van een schip
Zoeken op scheepsnaam -
Zoeken op ENI-nummer -
Zoeken op BR-nummer -
Zoeken op Franse registratienummer
Hieronder vindt u bijkomende informatie over dit scheepstype en een lijst van de 66 schepen aanwezig in de databank.
Algemene specificaties: l=+/- 38m; b=+/- 5m
Vaargebied: Belgische, Nederlandse en Franse Kanalen
Periode waarin deze schepen gebouwd werden: 1914-1919
Omschrijving: De Engelse Bak was een Engels sleepschip die tijdens en kort na de Eerste Wereldoorlog in Engeland gebouwd werd. Deze schepen werd het Kanaal overgesleept om vervolgens te kunnen inzetten op de Franse en Belgische kanalen met troepen en gereedschap. Vanaf begin de jaren '20 vonden deze schepen hun weg in de beroepsvaart.
In België was het voornamelijk de Antwerpse maatschappij Eugène Herbosch N.V. die gebruik maakte van deze schepen.
Foto: © Logghe Frederic - 2015 - Oelegem
Momenteel bevat de database 66 schepen van het type Engelse Bak. Klik op het ID-nummer voor meer details van het betreffende vaartuig.
ID-nummer | Naam | Eigenaar | Bouwjaar | Lengte (meter) | Breedte (meter) | Tonnage (ton) | Motor (merk) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BBS000120 | Albert | F. Daes | 1919 | 38.22 | 5.03 | 313 | -geen- |
BBS000347a | Angele | Petrus Peleman | 1919 | 38,32 | 5,02 | 306 | Deutz |
BBS000347b | Angele | E. Quaghebur | 1919 | 38,32 | 5,02 | 306 | Deutz-Humboldt |
BBS000347c | Angele | E. Quaghebur | 1919 | 38,32 | 5,02 | 308 | General Motors |
BBS001463 | Angema | G. Van Winssen | 1919 | - | - | - | Deutz |
BBS006896 | Antoinette | H. Halle | 1918 | 38,36 | 4,73 | 343 | General Motors |
BBS001464 | Argus | N.V. Navigare | 1919 | - | - | - | Klockner |
BBS000704 | Betty | A. Herbosch | 1917 | 38,32 | 5,02 | 349 | General Motors |
BBS001059 | Coadja | J. Van Vossen | 1919 | 37,89 | 5,07 | 273 | Benz |
BBS001147a | Corico | G. Bossers | 1919 | 39,13 | 5,02 | 292 | Klockner |
BBS001147b | Corico | Wwe. G. Bossers | 1919 | 39,13 | 5,02 | 292 | Deutz |
BBS001165a | Corry | Mevr. M. Eraljij | 1919 | 39,08 | 5,05 | 299 | M.A.N. |
BBS001165b | Corry | D.M. de Bruin B.V. | 1919 | 39,08 | 5,05 | 299 | M.A.N. |
BBS001230 | Daniel | J. Van Hoecke | 1918 | 38,30 | 5,00 | 377 | General Motors |
BBS001261 | Dekker | N.V. Eugène Herbosch | 1919 | 37,65 | 5,04 | 303 | -geen- |
BBS001296 | Denros | D. Verbeeck | 1918 | 38,25 | 5,02 | 359 | -geen- |
BBS001398 | Dirkje | D. Den Boer | 1919 | 38,70 | 5,04 | 301 | General Motors |
BBS001465 | Don Bosco | van Laecken | 1918 | - | - | - | Benz |
BBS001446 | Ducq | N.V. Eugène Herbosch | 1915 | 37,81 | 5,07 | 305 | -geen- |
BBS001457 | Duvivier | N.V. Eugène Herbosch | 1919 | 37,70 | 5,06 | 307 | -geen- |
BBS001496 | Edgard 2 | Mejuf. U. en De Clercq | 1919 | 38,29 | 5,02 | 306 | -geen- |
BBS001497 | Edgard 4 | P. De Clercq en co. P.V.B.A | 1919 | 38,25 | 5,02 | 300 | -geen- |
BBS001499 | Edgard 6 | O. De Clercq en co. P.V.B.A | 1917 | 38,22 | 4,99 | 355 | -geen- |
BBS001500 | Edgard 8 | O. De Clercq en co. P.V.B.A | 1918 | 38,17 | 5,00 | 355 | -geen- |
BBS001848a | Express | S. Van den Einde | 1919 | 38,29 | 5,05 | 300 | General Motors |
BBS001848b | Express | S. Van den Einde | 1919 | 38,29 | 5,05 | 300 | General Motors |
BBS008477 | Fiat Voluntas-H | T. Teuben | 1919 | 39,04 | 5,04 | 306 | Henschel |
BBS001951 | Frajea | F. Verveyne | 1914 | 38,34 | 5,01 | 353 | General Motors |
BBS002151 | Galilee | P. Steenacker | 1918 | 38,29 | 4,71 | 350 | General Motors |
BBS002311 | Goma | C. Diels | 1919 | 37,82 | 5,04 | 300 | Deutz |
BBS002370 | Gustaaf | N.V. Transbag | 1919 | 37,83 | 5,01 | 299 | -geen- |
BBS002523 | Hippolyte | E. Becu | 1918 | 38,38 | 5,04 | 374 | -geen- |
BBS002784 | Jean | S.P.R.L. M. Debève et Co | 1918 | 38,22 | 4,98 | 371 | Lister |
BBS002886 | Jetta | B. Houterman | 1918 | 37,67 | 5,03 | 300 | Industrie |
BBS002937 | Jo-Nel | J. Meuris | 1918 | 38,35 | 4,70 | 342 | General Motors |
BBS002906 | Joel | R. Lebond | 1917 | 38,32 | 4,98 | 353 | General Motors |
BBS002949 | Jose | A. Daes | 1919 | 38,27 | 5,07 | 307 | -geen- |
BBS002993 | Josina | J. Duchatelet | 1918 | 38,26 | 4,68 | 340 | General Motors |
BBS003136 | Kromhout | L. Slootmans | 1919 | 38,93 | 5,08 | 279 | Kromhout |
BBS003225 | L'Echo | E. Thys | 1917 | 38,35 | 4,98 | 356 | -geen- |
BBS003277 | Leodel | L. Willems | 1918 | 38,36 | 5,05 | 351 | Lamper |
BBS003648 | Mage | A. Engelsma | 1918 | 38,28 | 5,00 | 378 | General Motors |
BBS003763 | Margot | Mevr. Wwe. O. Durieux | 1923 | 38,15 | 5,06 | 341 | General Motors |
BBS003905 | Marie Pierre | Belgian Bunkering and Stevedoring Cie | 1918 | 38,45 | 4,73 | 299 | -geen- |
BBS003939 | Marnix V | P.E. Herbosch | 1919 | 37,76 | 5,04 | 310 | -geen- |
BBS003963 | Marson | P. Catteeuw | 1918 | 38,44 | 4,99 | 350 | Humboldt-Deutz |
BBS004373 | Numa | Mevr. J. Declercq | 1918 | 38,26 | 5,03 | 394 | Lister |
BBS004783 | Prudence | R. Possemiers | 1923 | 38,20 | 5,05 | 359 | -geen- |
BBS005009 | Rijn-Schelde 23 | N.V. Transport Maatschappij Plouvier en Co | 1919 | 38,75 | 5,04 | 285 | General Motors |
BBS005120 | Rony | K. Jacobs | 1914 | 38,36 | 4,98 | 346 | General Motors |
BBS005278 | Sanders | N.V. Eugène Herbosch | 1918 | 37,77 | 5,06 | 310 | -geen- |
BBS005279 | Sano | N.V. Eugène Herbosch | 1918 | 37,71 | 5,03 | 305 | -geen- |
BBS005305 | Saverys | N.V. Eugène Herbosch | 1919 | 37,70 | 5,03 | 305 | -geen- |
BBS005322 | Scheldegroet | Mevr. Wwe. Stoop en P. Stoop | 1918 | 38,40 | 5,05 | 379 | -geen- |
BBS005450 | Sperwer | N.V. Eugène Herbosch | 1918 | 38,32 | 5,02 | 328 | Mercedes-Benz |
BBS005467 | Spree | V. Ravache | 1918 | 38,35 | 4,71 | 319 | General Motors |
BBS005654 | St. Antonius | F. Croes | 1919 | 38,30 | 5,00 | 301 | Caterpillar |
BBS005697 | St. Gerard | V. Coupé | 1918 | 38,30 | 5,02 | 265 | General Motors (2x) |
BBS005713 | St. Joseph | E. Bollé | 1918 | 38,24 | 5,00 | 373 | Buckau R. Wolf |
BBS005478 | Staf | A. De Wilde | 1918 | 38,35 | 4,71 | 331 | -geen- |
BBS005851 | Tanjo | R. Gerritse | 1919 | 37,85 | 5,03 | 301 | -geen- |
BBS005870 | Tenax | N.V. Scheepswerven van Burcht | 1919 | 38,35 | 5,02 | 289 | General Motors |
BBS005997 | Triton | N.V. Eugène Herbosch | 1918 | 38,26 | 5,02 | 303 | M.W.M. |
BBS006025 | Ubangi | W. Kerseboom | 1918 | 38,48 | 5,02 | 351 | Bussing |
BBS006077 | Van Bree | N.V. Eugène Herbosch | 1918 | 38,40 | 5,01 | 320 | -geen- |
BBS006124 | Verdussen | N.V. Eugène Herbosch | 1918 | 38,47 | 5,05 | 327 | A.E.C. |
Over - Nieuws - Inhoudstabel - Disclaimer - Museumschip Tordino - Nautische bibliotheek - V.Z.W. Archief- en Documentatiecentrum Erfgoed Binnenvaart
Correcties en aanvullingen steeds welkom per mail naar de beheerder